Tego występu wszyscy wyczekiwali z wielkim zainteresowaniem, o czym z pewnością świadczyły wyprzedane z dużym wyprzedzeniem bilety. Belgijski spektakl BEAT THE DRUM! zapowiadał niezwykle ciekawe doświadczenie – eksperymenty z dźwiękami, muzyczne improwizacje, połączenie zabawy różnymi elementami scenografii i towarzyszące temu dosyć niecodzienne efekty świetlne. Co to będzie? Co to będzie?

 

Już sam początek spektaklu i wyjście artystów do czekających w foyer widzów, przełamały schemat dotychczasowych występów festiwalowych grup teatralnych. Przed rozpoczęciem widzowie zostali podzieleni na dwie grupy, które podążały za „Fioletowym” przewodnikiem grającym na bębnie lub grającym na fleciku przewodnikiem „Zielonym” (który, jak zauważył jeden z małych widzów – chyba nie zdążył zmienić piżamy). Pierwsza grupa zajęła miejsca poza konstrukcją, która powstała na scenie, grupa druga zasiadła w środku konstrukcji. Po 20 minutach nastąpiła zamiana miejsc, aby wszyscy widzowie mogli oglądać pokaz z różnych perspektyw.

 

Możemy powiedzieć z całą pewnością, że Teatr De Spiegel zaprezentował nam spektakl inny od wszystkich, które do tej pory można było zobaczyć na festiwalu. Inny, niecodzienny, nieuchwytny, oryginalny, nieprzeciętny, po prostu wyjątkowy. Artyści zaskakiwali nas z każdą minutą coraz bardziej, efekty wizualne zachwycały, muzyczne kompozycje tworzyły niespotykany nastrój. Nasza uwaga przenosiła się dynamicznie z miejsca, gdzie brzmiały głośne bębny, na projekcję wyświetlaną na okrągłej membranie olbrzymiego okręgu, po to by za chwilę śledzić rozpędzone kulki puszczone w kulodromie, czy grę w bębniarskiego ping-pong’a. Podczas tej podróży nie zabrakło perkusyjno-talerzowych dźwięków, zabrzmiały również instrumenty dęte i liryczna kalimba. Było to ogromne spektrum wrażeń i odczuć. Jedno wiemy na pewno - Teatr De Spiegel i wszystkie ich propozycje teatralne są tak różne od wszystkiego, co znamy, że zawsze będziemy oglądać je z wielką przyjemnością. Rozczarowani mogli czuć się jedynie ci, którzy oczekiwali prostej fabuły spektaklu lub nieopatrznie założyli, że dzieci biorą aktywny udział w przedstawieniu.

 

Podczas trzeciego weekendu festiwalowego odbyły się także drugie warsztaty Pracowni Teatralnej dla Dzieci i Rodziców pt.: AFRYKAŃSKIE OPOWIEŚCI. Dzieci miały niepowtarzalną okazję posłuchać niezwykłych bajek o istotach mitycznych, zwierzętach i ludziach, które w bardzo ciekawy sposób opowiadał zafascynowany muzyką etniczną Gwidon Cybulski. Oprócz samych opowieści były tańce i ćwiczenia ruchowe, prowadzone przez Lenę Kowalską - aktorkę i tancerkę Teatru Małego Widza, nie zabrakło też wspólnej gry na bębnach Djembe i Balafonach.

 

W ramach Otwartego Laboratorium Teatru warsztaty dla animatorów, artystów i pedagogów pt.: „Muzyka, istotny element narracji” poprowadził Bruno Capaggli, dyrektor artystyczny słynnego teatru La Baracca, autor licznych warsztatów dla dzieci i dorosłych, zaangażowany m. in. w międzynarodowy projekt ‘Africa meets Europe’.

 

Zapraszamy do zapoznania się z nadchodzącymi wydarzeniami festiwalu. W październiku odwiedzi nas jeszcze kanadyjski teatr PUZZLE ze spektaklem PLASTIK, a podczas dziecięcych warsztatów Pracowni Teatralnej zagra wielka „Orkiestra recyklingowa”.